Inventatorul român Henri Coandă

henri coandă

7 iunie 2015 – 129 de ani de la naşterea inventatorului român Henri Coandă

Henri Coandă s-a născut la data de 7 iunie 1886 la Bucureşti. Tatăl său a fost general şi profesor de matematică la Şcoala naţională de poduri şi şosele în Bucureşti. Constantin Coandă a fost de asemenea şi prim-ministrul României pentru o scurtă perioadă în anul 1918.

Încă din copilărie, Henri Coandă, fizician şi viitor inginer, este pasionat de miracolului vântului, spunea el. A fost mai întâi elev în cadrul şcolii Petrache Poenaru din Bucureşti, apoi şi-a continuat studiile la Liceul Sf. Sava, unde va face numai primele 3 clase, după care va fi îndrumat de către tatăl său spre o carieră militară şi în anul 1899 va merge la Liceul Militar din Iaşi. La absolvire, primeşte gradul de sergent major şi decide să continue studiile la Şcoala de ofiţeri de artilerie, geniu şi marină din Bucureşti.

În anul 1904 va fi detaşat al unui regiment de artilerie în Germania şi ajunge la Universitatea Tehnică din Berlin. Deosebit de pasionat de probleme tehnice, cu precădere de cele aviatice, în 1905 va construi un avion-rachetă pentru armata română. În perioada 1907-1908, urmează cursuri de pregătire universitară în Belgia, la Liege şi la Institutul Tehnic Montefiore. Odată cu anul 1908 se va întoarce în România fiind încadrat ca ofiţer activ al Regimentului 2 artilerie. Datorită firii sale libertine şi a spiritului inventiv care nu rezonau prea bine cu disciplina militară, a cerut şi a obţinut într-un final aprobarea de a părăsi armata. Profitând de libertatea de care dispune, va întreprinde o lungă călătorie în Isfahan, Teheran şi apoi Tibet. Mai apoi va merge în Franţa şi se va înscrie la Şcoala superioară de aeronautică şi construcţii, instituţie proaspăt înfiinţată în 1909 la Paris, devenind un an mai târziu şef al primei promoţii de ingineri aeronautici.

Cu sprijinul savantului Paul Painleve şi al inginerului Gustave Eiffel, care l-au ajutat pentru obţinerea aprobărilor, Coandă a reuşit să efectueze experimente aerodinamice prealabile şi a construit în atelierul lui Joachim Caproni primul avion cu reacţie, fără elice, numit convenţional Coandă-1910, pe care l-a prezentat apoi la Salonul internaţional aeronautic din Paris, în acelaşi an.

Tot în anul 1910, în timpul unei încercări de zbor în luna decembrie, pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de lângă Paris, aparatul pilotat de Coandă scapă de sub control din cauza lipsei sale de experienţă însă reuşeşte să se propulseze din avion înaintea impactului acestuia cu un zid de la marginea pistei. Pentru o perioadă de timp va abandona experimentele datorită lipsei de interes manifestată de public dar şi de către savanţii vremii.

Mai apoi, în perioada 1911-1914 va activa ca şi director ethnic la Uzinele de aviaţie din Bristol, Anglia, unde construieşte avioane cu elice de mare performanţă, reprezentând propriile concepţii. În anii următori se va întoarce în Franţa, unde construieşte un avion foarte apreciat, mai exact în anul 1916, de asemenea construieşte prima sanie-automobil propulsată de un motor cu reacţie, primul tren aerodinamic din lume şi altele. În anul 1934 obţine un brevet de invenţie francez pentru Procedeu şi dispozitiv pentru devierea unui curent de fluid ce pătrunde într-un alt fluid, fenomenul este numit Efectul Coandă şi se referă la devierea unui jet de fluid care curge de-a lungul unui perete convex, fenomen observant şi studiat cu atenţie de către Henri Coandă încă din anul 1910, cu prilejul probării motorului cu care a echipat avionul său cu reacţie. Această descoperire îl va conduce la cercetări aplicative importante privind hipersustenţia aerodinelor, realizarea unuor atenuatoare de sunet şi altele.

Va reveni în ţară definitiv în anul 1969 ca director al Institutului de creaţie ştiinţifică şi tehnică, iar în anul 1970 va deveni membru al Academiei Române. Doi ani mai târziu, la Bucureşti se va stinge din viaţă la Bucureşti ilustrul inventator român, Henri Coandă.

 

Adelina Suvergel

1,851 total views, 2 views today

1805 Total Views 2 Views Today
Please follow and like us:
0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *