Despre moartea lui Eminescu

poze-cu-mihai-eminescu

Cristian Bodnărescu

Cât de greu este să treci prin viață? Dar în calitate de poet român? Mă refer aici la un poet real, care ia atitudine într-o vreme mai puțin prielnică…

Pe 15 iunie moare poetul național Mihai Eminescu. O moarte ce ridică multe suspiciuni.

A fost Eminescu un bolnav nebun care a murit de boală? A fost un bolnav ce putea fi tratat sau i s-a înscenat moartea? Noi tindem să îmbrățișăm ultima variantă. De ce?

Mihai Eminescu a fost un poet naționalist în vremuri negre pentru poporul român. Imperiul Austro-Ungar ocupase Transilvania iar imperiile Otoman și Sovietic băteau la ușă. Marile puteri miroseau pământurile noastre ca niște hiene. Mai mult de atât, România avea un sistem social deficitar, la fel ca în zilele noastre. Poate atunci erau mai mulți oameni de cultură sau oameni decât vremurile cumplite pe care le trăim în prezent. Un om de valoare nu putea accepta nici mizeria națională și nici presiunile străine. Acest fapt corelat cu lacunele uriașe în sistemul medico-social duce spre o moarte sigură.

Mihai Eminescu supără proștii și în zilele noastre, cu atât mai mult o făcea cât era în viață. Dacă în vremurile contemporane să fii om în România ar putea duce spre o moarte lentă, în secolul al XIX-lea decesul era garantat.

Vă invit marți 16 iunie de la 21 : 00 să dezbatem împreună cu prof. Viorel Donțu despre satanismul și moartea lui Mihai Eminescu la RADIO ZIDUL

 

Opera eminesciană este satanică?

Mihai Eminescu avea datorită multiplelor probleme generate de un sistem social deficitar problema bipolarității. La aceasta se adaugă nevoia geniului de a depăși normele sociale, ale mediocrității. Analiza iubirii degajată față de entitățile spirituale conferă poetului oportunitatea de a corela angelicul cu profanul, demonicul.

În poezia “Înger și demon” poetul ispitește partea demonică spre iubire, aproape de uitarea originilor sale. Acest fapt poate părea blasfemitor în conceptul bisericii occidentale însă firesc în orient, fiind unele ideologii care îmbrățișează trecerea de la rău spre bine ori mântuirea demonului. Personal îmbrățișez ideea marelui poet privitor la această poezie.

 

În poezia “Pierdută pentru mine, zâmbind prin lume treci” poetul girează pentru dragostea oarbă, indiferent de sorgintea ei (satanică ori celestă). Nepăsarea pare firească atunci când depășești robia temporalului însă la un moment dat trebuie să iei o decizie… În cea de-a doua poezie nu pot afirma că îi împărtășesc viziunea marelui poet: tu îl poți iubi pe Satana care ia diferite forme, dar sentimentul nu se va întoarce spre tine, deci iubirea este moartă. Satana înseamnă doar pierdere și înșelăciune.

Spuneţi-mi cumcă faţa o mască e de ceară
Şi mai mult o să crească iubirea mea amară!
Că-n lupanar văzut-o-aţi jucind, bătînd din palme,
Şi o să-mi par-un înger, în gîndul lui cu psalme!
Spuneţi de oa tot răul de vreţi să-nnebunesc:
Că-i heteră, un monstru, că-i Satan — o iubesc!

Întâlnim și-n poemul “Luceafărul” elemente satanice? Din păcate da… Luceafărul, elementul care predomină timpul, spațiul dar și lumea pământeană prin lumina pe care o transmite, este atât Înger cât și Demon atunci când se coboară pentru a-i face curte Cătălinei. Nu putem afirma că ar fi o operă satanică însă elementul oscilant angelic-demonic este din nou prefigurat într-o lumină neclară. Din nou, poetul nostru este bipolar și incert în viziuni. Poemul este genial, însă personal nu sunt de acord cu această dualitate.

Mai sunt o serie de poeme postume sataniste ce poartă semnătura poetului nostru, precum “Demonism”, publicată în revista Sămănătorul ( la 2 martie 1903). Trecând peste filonul logic ce analizează literar acest poem și îl găsește submediocru, nu am sesizat vreun document care să ateste când a fost scrisă poezia sau dacă îi aparține poetului Mihai Eminescu. Scria acesta rime albe corelate haotic? Sunt convins că oamenii care parcurg aceste versuri nu sunt idioți, ceea ce înseamnă că mai și gândesc înainte de a crede ce li se spune.

 

CONCLUZIA:

Mihai Eminescu nu a fost un poet satanist, având chiar scrieri creștine. Însă nu a avut mereu puterea de a lua o decizie, creația sa manifestându-se bipolar. Această slăbiciune nu a făcut decât să dea apă la moară celor care i-au semnat poemele, profitând de cei săraci cu duhul.

 

Vă invit marți 16 iunie de la 21 : 00 să dezbatem împreună cu prof. Viorel Donțu despre satanismul și moartea lui Mihai Eminescu la RADIO ZIDUL

10,181 total views, 2 views today

9580 Total Views 2 Views Today
Please follow and like us:
0

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *